woensdag 26 maart 2014

Nieuwe lievelingskoekjes

Op het blog van Wimke Tolsma stond een heerlijk recept voor witte chocoladekoekjes met blauwe bessen. Mijn aandacht werd direct getrokken en ik besloot deze koekjes te maken voor Carla, de maandwinnares van maart.



 Afgelopen zondag ben ik gaan bakken, het was in een mum van tijd klaar, het huis rook heerlijk, Isa en Merijn hebben ervan zitten smullen!
Ik zie verschillende mogelijkheden om te variĆ«ren:
- witte chocolade en framboos (en wat roze peper voor de durfal)
- witte chocolade, fruit naar keuze en wat pistache
- witte chocolade, blauwe bessen en vanille-ijs
- witte chocolade en karamel
- witte chocolade en lavendel
-....

Van bakpapier heb ik een fijn zakje gemaakt (beschrijving vind je op mijn Pinterest pagina, op het bord 'Check') *smile*.


Ik denk dat dit mijn nieuwe lievelingskoekjes gaan worden omdat ik eigenlijk alle recepten wel in mijn voorraadkast heb liggen en het dus zo snel klaar is. Handig als je last minute visite krijgt.

Eet smakelijk!
@nnemieke


Ingrediƫnten:
125 gram blauwe bessen
2 repen witte chocolade
100 gram gesmolten roomboter (niet heet)      
100 gram lichtbruine basterd suiker
200 gram bloem
50 gram witte suiker en
1 ei 


En nu:
Verwarm de oven voor op 175 graden. Smelt de roomboter en meng dit met de basterd suiker, witte suiker en het ei. 
Klop het geheel tot een glad mengsel. Schep rustig al roerend de bloem erbij. Spatel dan de verbrokkelde chocolade en de bessen er voorzichtig door. 
Draai in de handen 12 evengrote bollen en leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat (ik verdeel het deeg altijd eerst in 2 gelijke stukken zodat ik beter kan inschatten hoe groot 1 bol moet worden).
Laat voldoende ruimte tussen de bollen. Druk de bollen een beetje plat en zet de koekjes 20 minuten in het midden van de oven.

Na 20 minuten laat je ze nog even afkoelen op het rooster (al zijn ze warm ook ontzettend lekker!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten